Ce nișe ale businessului online sunt încă disponibile în Moldova?

 


Mediul online din Moldova, inclusiv componenta lui comercială, se află încă în etapa de constituire. Internetul moldovenesc a primit un bun impuls de dezvoltare în perioada carantinei epidemiologice din acest an. Companiile, adaptându-se la noile realități, au început să își transfere businessul în spațiul virtual.

 

Însă în acest articol am vrea să vorbim nu despre digitalizarea businessului moldovenesc, ci despre afacerile care au fost proiectate de la bun început pentru mediul online. Cât privește conceptele de business care funcționează în spațiul virtual, piața moldovenească se află abia la începuturile dezvoltării sale. Chiar dacă apar deja primele bănci online, primele servicii comerciale interne, funcționează cu succes mass-media digitală și platformele de anunțuri, majoritatea nișelor sunt totuși încă libere. Și nu ne referim aici la start-up-uri unice și inovatoare. În acest articol vom examina concepte de afaceri destul de răspândite în lume, dar care nu există deocamdată în țara noastră.

 

Educație online. Indirect, acestei categorii poate fi atribuit proiectul studii.md. Însă prin învățământ online înțelegem portaluri pe care orice doritor poate învăța, contra plată, anumite abilități sau chiar profesii. Astfel de proiecte funcționează cu succes în toată lumea. Desigur, chiar și în condițiile unei nișe libere în Moldova nu putem vorbi despre lipsa totală a concurenței. Și asta pentru că, în spațiul virtual, hotarele fizice sunt atenuate, iar un cetățean al Moldovei poate urma cursuri online și în limba engleză, și în limba rusă. Însă apare problema comodității pentru utilizatori, deoarece majoritatea populației vorbește nativ limba română. Iar serviciile care vor oferi utilizatorilor instruire în limba română vor avea apriori un avantaj concurențial. 

 

Servicii universale de suport / chat-manageri / call-centre. Răspunsurile la întrebările potențialilor clienți și prelucrarea solicitărilor – iată problemele principale ale oricărui business mic. Nu orice întreprindere mică sau mijlocie își poate permite un angajat special care să se ocupe exclusiv de prelucrarea mesajelor și a solicitărilor. Mai ales atunci când acestea vin destul de rar. De regulă, această sarcină este atribuită secretarei, care deseori nu este prea preocupată de verificarea poștei electronice, sau este integrată cu sistemele CRM. Dar să nu uităm că nici managerii de vânzări nu pot răspunde întotdeauna, din cauza programului de muncă încărcat. În plus, mulți dintre managerii de vânzări nu dispun de abilitățile de comunicare necesare.

De aceea în străinătate este destul de răspândită tendința de transmitere a acestor obligații către companii specializate, după principiul de outsourcing. Este mai ieftin, mai ales că nu trebuie să organizezi un loc de muncă. În schimb serviciile universale de suport vor lucra conform instrucțiunilor oferite. Iar profitabile acestea devin din contul faptului că deservesc concomitent câteva zeci de companii și pot optimiza cu ușurință programul de muncă al managerului, reducând timpul de staționare. 

Și da, sunt destul de multe companii internaționale mari care furnizează astfel de servicii. Însă și aici apare problema limbii. Nu este atât de ușor să găsești o companie care să proceseze solicitările atât în rusă, cât și în română. În plus, pentru o procesare de calitate a solicitărilor de multe ori este nevoie să locuiești în Moldova: să cunoști amplasarea geografică a localităților, particularitățile monedei naționale, ale legislației locale etc. De aceea companiile naționale în această nișă vor fi cât se poate de competitive.  


Consultanță online cu plată. Este o noțiune foarte cuprinzătoare și, desigur, nu toate domeniile sunt disponibile. De exemplu, în Moldova există deja servicii de consultanță juridică și medicală contra plată. Însă în domeniul dumneavoastră concret, nișa poate fi liberă. Fiți de acord, pentru mulți locuitori ai țării noastre este dificil să se deplaseze la un specialist pentru consultanță, în special atunci când specialistul locuiește în altă localitate. De aceea un astfel de concept poate „prinde” în Moldova. Mai ales dacă nu există concurență și domeniul de competență este legat geografic. Cu alte cuvinte, dumneavoastră veți putea răspunde la întrebare și soluționa problema, pe când pentru un specialist din străinătate acest lucru va fi mai complicat sau chiar imposibil, având în vedere particularitățile țării. 

 

Platforme de finanțare alternativă (Crowdinvesting). Dacă componenta de binefacere a finanțării sociale (crowdfunding) are exemple reușite de realizare în Moldova, atunci platforme pentru organizarea finanțării comerciale în țara noastră încă nu există. Pentru antreprenori și start-up-uri acestea ar putea deveni o sursă excelentă de finanțare, iar pentru locuitorii țării – o posibilitate de investire și obținere a unui venit suplimentar. 

 

Iată doar 4 idei care nu există pe piața moldovenească. Iar lista finală este limitată doar de imaginația dumneavoastră. În mediul online poate „prinde” absolut orice idee. Chiar și serviciile de organizare a despărțirilor sau de ghicit pe internet.

Fiecare produs își are consumatorul său. Și, foarte posibil, utilizatorii din Moldova au nevoie exact de ceea ce știți dumneavoastră. Iar noi, la rândul nostru, știm cum să „ambalăm” această afacere și să o promovăm pe internet. Obțineți consultanță gratuită de la specialiștii noștri privind posibilitățile de realizare a ideilor dumneavoastră de afaceri pe internet, completând o solicitare în câmpul de feedback a site-ului nostru.