Ce probleme pot apărea dacă utilizatorilor li se acordă drepturi de editare în 1C?

 

 

Problemele în funcționarea configurației 1C nu sunt neapărat asociate cu erorile programatorilor. Acțiunile nechibzuite ale utilizatorilor și „soluțiile de lucru non-standard” ale contabililor pot duce la o serie de erori în sistemul informațional 1C. Gradul de sofisticare a abuzurilor asupra serverului și sistemului de evidență la care îi expun utilizatorii nu poate fi prezis chiar de cel mai experimentat programator.

 

În acest articol, vom lua în considerare câteva exemple clasice despre modul în care utilizatorii programului 1C prin acțiunile lor aleatorii (și nu întotdeauna aleatorii) pot cauza erori în operarea sistemului.

1. Modificarea manuală a setărilor unui document. Există cazuri când contabilii stabilesc în mod independent numărul documentului în afara algoritmului de numerotare stabilit. De exemplu, dacă introduceți manual numărul maxim de serie pentru un document (de exemplu, D-9999999), atunci alți utilizatori pur și simplu nu vor putea crea un document nou. Și mai rău, dacă un număr este pus aproape de sfârșitul calculului, dar nu la urmă. Atunci vinovatul și sursa erorii vor fi mult mai dificil de găsit și toate documentele introduse după el vor fi într-o perioadă închisă.

2. Editarea elementelor unui catalog. Din diverse motive, inclusiv cele mai absurde, cum ar fi schimbarea denumirii din antetul documentului, utilizatorii editează independent elementele catalogului (denumirile, adresele, detaliile de plată etc.). Aici este important să înțelegem că pentru sistemul de contabilitate, CC „Olimp” (de exemplu) și Centrul Comercial „Olimp” sunt două elemente diferite. Și orice corecție independentă a elementelor din catalog va provoca o avalanșă de consecințe. În primul rând, datorită faptului că elementele sunt diferite, sortarea, căutarea și generarea rapoartelor nu va mai funcționa corect. În al doilea rând, dacă datele sunt introduse cu o eroare, acest lucru va duce la crearea unor documente nevalabile în viitor. Ei bine, imaginați-vă dacă datele de plată sunt introduse greșit, la ce consecințe poate duce acest lucru.

3. Filtrările sofisticate pe mai multe niveluri. Lucrul incorect cu listele dinamice poate încetini considerabil lucrul bazei de date. Dacă angajatul, de exemplu, managerul, are sarcina de a găsi toți clienții companiei după trei sau patru parametri (statutul operațiunii, suma, condiții suplimentare etc.), atunci managerul va merge pur și simplu să selecteze lista în funcție de parametrii stabiliți. Și dacă pentru sortare trebuie să procesați un număr mic de operații, atunci sistemul nici nu va observa o astfel de încărcare. Dar ce va fi dacă operațiunile vor fi sute de mii sau milioane? Ce se va întâmpla dacă toate aceste informații trebuie sortate după 6-7 sau mai mulți parametri în același timp? Dar dacă va fi vorba de sortări atât de sofisticate pe care nu le va face un singur utilizator, ci mai mulți simultan? În acest caz, este posibil ca resursele serverului să nu fie suficiente. Sistemul își poate încetini foarte mult lucrul sau chiar să nu mai răspundă. În cel mai rău caz ar fi dacă asemenea operații nefinisate se vor acumula în cazul pornirii automate și vor încărca repetat sistemul la fiecare nouă sesiune. 

4. Raportul universal. Un alt exemplu de utilizare greșită a listelor dinamice. Când angajatul se confruntă cu sarcina de a crea un raport non-standard, care nu a fost prevăzut în etapa de implementare a configurației, el va apela din nou la funcția listelor dinamice și va încărca toate informațiile sortate în Excel. Dacă în același timp a fost setată o cerere „complicată” pe mai multe niveluri, atunci aceasta nu se va răsfrânge în cel mai bun mod asupra performanței sistemului. În plus, atunci când este vorba de un volum mare de date, o astfel de descărcare poate duce la creșterea datelor sesiunii, până la utilizarea întregului spațiu de pe disc. 

5. Sesiunile multiple. Din diferite motive, utilizatorii pot crea simultan mai multe sesiuni de lucru în sistem. De exemplu, trebuie să generați un raport complicat sau să efectuați sortarea în baza unei cereri complexe. În astfel de cazuri, utilizatorii deschid adesea sesiuni suplimentare, astfel încât sarcinile complicate să fie efectuate în fundal de către sistem. Și acest lucru nu numai că creează o sarcină suplimentară asupra serverului și bazei de date, dar încă poate duce la numeroase erori operaționale, incompatibilitatea acțiunilor în diferite sesiuni, erori de licență și multe alte probleme.  

6. Utilizarea rapoartelor externe ale terților și procesării fără coordonare. Utilizarea soluțiilor terților, descărcate în special din surse neverificate, poate duce la cele mai imprevizibile consecințe. Prin urmare, accesul utilizatorilor la deschiderea rapoartelor externe și procesarea din fișiere - este un lucru foarte periculos, care trebuie închis în faza de implementare a configurației.

7. Drepturi depline de editare. Și nu neapărat pentru toți. Este suficient doar ca contabilul șef în trecut să fi avut experiență de programare sau să fi lucrat ca consultant. Această situație va fi similară cu cele două „gospodine” din bucătărie. Și nici măcar nu este vorba de competență, modificările neautorizate din configurator pot duce la o serie de erori și conflicte software. Prin urmare, este mai bine să nu dați nimănui acces la configurator.  

 

Toate aceste probleme au două soluții. Prima - lucrătorii calificați, care înțeleg mecanica operării programului 1C și consecințele acțiunilor lor (ceea ce este foarte aproape de utopie) sau restricția maximă a drepturilor utilizatorului în sistem. Chiar și în faza de dezvoltare, programatorul ar trebui să se gândească la limitarea drepturilor și la alte metode de „strângere a piulițelor” pentru lucrul utilizatorilor.  Pornind de la toate interdicțiile de a face modificările manual, terminând cu restricțiile de a utiliza funcțiile complexe și consumatoare de resurse.

Prețul unei erori - programul 1C este ușor de utilizat. În același timp, soluționarea unei probleme printr-o simplă restabilire dintr-o copie, nu este întotdeauna posibilă, în anumite cazuri, poate fi necesară implicarea unui expert pentru corectarea situației. 

Mulți conducători încep să se gândească la securitatea sistemului și la drepturile de acces numai după erori grave și timp de întrerupere. Eliminați posibilitatea unui accident de sistem din vina utilizatorilor. 

 

Plasați o solicitare pe site-ul nostru s-au luați legătura cu noi după numărul 022-857-157 pentru a primi o consultație gratuită privind posibilitățile implementării sistemelor automatizate de evidență contabilă de la specialiștii Meta-Sistem SRL.