Ce trebuie să știți despre piața vânzărilor online în Moldova, înainte de a deschide un magazin aici. Particularitățile e-comerțului național
Anul 2020 a devenit unul foarte neobișnuit pentru business nu doar în Moldova ci și în întreaga lume. Din cauza restricțiilor cauzate de infectarea cu coronavirus, comunitatea de business a început în mod urgent să elaboreze magazine online și să folosească alte metode de vânzări online.
Aparent, în așa condiții, indicatorii comerțului electronic trebuiau să sară sus, dar de fapt statistica arată invers. Conform statisticii Băncii Naționale a Moldovei, în primele 9 luni a anului 2020 (cea mai actuală statistică) cifra de afaceri a vânzărilor online din țară a ajuns la 7,7 miliarde lei, pe când în anul 2019 aceiași perioadă a arătat cifra de 11 miliarde lei. Și după părerea experților, cifra finală pentru 2020 nu va depăși rezultatele anului 2019.
Mai mult ca atât, după datele raportului Digital, procentul locuitorilor Moldovei care efectuează cumpărături online, în decurs de un an a crescut doar cu 0,1% (de la 37% până la 37,1%). Se primește că în unul din cei mai buni ani de dezvoltare a vânzărilor online, statistica vânzărilor online în Moldova a rămas aceiași, și destul de posibil că și se va înrăutăți un pic.
Moldova - este o piață specifică pentru comerțul online, și în acest articol noi vă vom relata principalele particularități, care trebuie știute la lansarea magazinului online în țară.
1. Cerere nepregătită tehnic și conservativă
Conform datelor aceluiași raport Digital, doar 43,8% din toți cetățenii Moldovei dispun de cont în bancă pe numele său, și doar 17 din locuitorii Moldovei dispun de card bancar (15,5 femei și 18,7 bărbați). După acest indiciu Moldova ocupă unul din ultimile locuri în Europa. Și de acest fapt trebuie să țineți cont neapărat când veți lansa vânzările online în țară.
Toate magazinele mari online din Moldova neapărat dispun de opțiunea achitării cumpărăturii în numerar către curier. În primul rând, fiindcă cardurile bancare sunt disponibile nici măcar la fiecare al șaselea locuitor, în al doilea rând, majoritatea locuitorilor țării încă au o atitudine suspicioasă față de cumpărăturile online, și vor prefera să plătească pentru o marfă tangibilă.
2. Posibilitățile mari a rețelelor sociale
1,7 milioane de locuitori au cel puțin 1 account în rețelele sociale. Mai mult ca atât, după creșterea numărului de utilizatori a rețelelor sociale, Moldova ocupă una din primele poziții în lume (+21,4% utilizatori activi doar în anul 2020).
Lideri absoluți după acoperire în țară sunt Facebook și Instagram. Deasemenea de o mare popularitate se bucură aplicațiile de chat, îndeosebi Viber, WhatsApp și Telegram. De aceea, prezența magazinului online în rețelele sociale și utilizarea instrumentelor SMM în vânzări deja devine o necesitate.
3. Concurență joasă, potențial înalt de creștere
Chiar dacă multe companii au încercat să iasă pe piața online în anul 2020, concurența în comerțul electronic în cadrul țării rămâne a fi una destul de joasă. Multe nișe sunt în genere încă libere.
Companiile care s-au grăbit să înceapă să vândă online în anul 2020, deja s-au întors la modelele mai obișnuite de lucru.
Iar limitările tehnice și scepticismul referitor la cumpărăturile online cu timpul vor trece. Asta pe piețe, unde mai mult de 80% din oameni comandă produse și servicii online, piața este deja calculată și formată. Iar în Moldova ea poate încă să crească considerabil.
Cu fiecare zi golurile din e-comerțul moldovenesc se închid vertiginos, apar jucători noi și noi, de aceea anume acum este momentul optim pentru a-și ocupa locul pe această piață în creștere.
Primiți consultarea gratuită a specialiștilor noștri despre posibilitățile lansării vânzărilor online pe piața Moldova, lăsând un mesaj în forma de feedback de pe site-ul nostru.