Deficitul de specialiști IT în lume. 3 moduri de a rezolva problema lipsei de personal în IT
În 2020, asociația profesională de securitate cibernetică ISC a realizat un studiu privind situația pieței muncii pe segmentul IT și a obținut rezultate uimitoare. Potrivit acestora, cererea de profesioniști în domeniul tehnologiei informației este satisfăcută sub 40%. Organizația a estimat deficitul general al pieței IT la 4,07 milioane de specialiști la nivel mondial, deși la acel moment erau angajate în domeniu doar 2,8 milioane de persoane.
Aceasta este cea mai plastică descriere a deficitului existent pe piaţa mondială. Chiar și piețele țărilor care pot oferi salarii mari pentru specialiști se confruntă cu o lipsă semnificativă de personal calificat. Potrivit datelor existente, în Germania, Franța, Marea Britanie și alte țări europene, nivelul deficitului este de 90 mii persoane +/-25 mii (conform diverselor surse). Și asta pe fiecare țară, nu în total!
Amploarea este impresionantă, mai ales că nu doar țările dezvoltate se confruntă cu o astfel de problemă. În Europa de Est și CSI situația este și mai gravă. De exemplu, în medie, pe site-ul rusesc de angajări HeadHunter sunt active, concomitent, aproape 150 mii de anunțuri privind posturile vacante pentru specialiștii IT.
Prin urmare, problema deficitului de cadre există, și este una mare, iar în acest articol vrem să vă prezentăm trei modalități de soluționare a acesteia.
1. Formarea suplimentară a propriilor angajați
Aceasta nu este cea mai bună soluție, dar ea are dreptul la viață. Mai mult chiar, această soluție este destul de eficientă în cazurile în care aveți nevoie de un specialist cu cunoștințe într-un domeniu îngust din afara IT.
De exemplu, aveți nevoie de un manager care să gestioneze dezvoltarea proiectelor interne pentru o firmă de construcții (clienți). La această poziție puteți atrage un manager de proiecte IT calificat, care să devină o verigă de legătură între departamentul de arhitectură și executanți (programatori interni sau externi). Sau puteți crește un astfel de manager de proiecte IT din cadrul angajaților proprii. Deținând deja cunoștințele de nișă necesare (în acest caz, proiectare și construcție), o astfel de persoană poate însuși noțiunile de bază ale managementului de proiecte în IT și prelua postul respectiv.
Există o mulțime de opțiuni pentru creșterea calificării și schimbarea specialității în favoarea IT. Dar pentru ca o astfel de acțiune să fie eficientă, munca viitorului specialist IT trebuie să fie direct legată de sfera de activitate a companiei. În caz contrar o astfel de schimbare a profesiei nu are rost. Este ineficient să transformi un contabil într-un programator. În teorie acest lucru este posibil, însă în practică o astfel de recalificare va fi foarte lungă și costisitoare pentru companie.
Atunci când desfășurați instruiri suplimentare pentru angajați, trebuie să aveți în vedere probabilitatea ca specialiștii să plece. Costurile suportate de companie pentru formare pot deveni o adevărată risipă de bani. Tocmai de aceea o astfel de modalitate de soluționare a problemei deficitului de specialiști IT nu este cea mai eficientă și nu funcționează aproape niciodată.
2. Externalizarea (outsourcingul)
Credeți-mă, majoritatea companiilor nu au deloc nevoie de specialiști IT, iar sarcinile care stau în fața lor pot fi rezolvate cu ușurință de un contractor extern. Companiile IT pot fi contractate nu doar pentru implementarea unor proiecte unice, ci și pentru realizarea de sarcini permanente.
De exemplu, dacă o companie are nevoie de un administrator de sistem, pentru aceasta nu este necesară crearea unui post separat în statul de funcții și angajarea unei persoane speciale. Atribuțiile unui administrator de sistem pot fi transferate unei companii din afară.
În multe cazuri acest lucru va fi chiar mai profitabil, deoarece un antreprenor este plătit pe oră, în funcție de timpul petrecut pentru rezolvarea problemei dumneavoastră. În schimb dacă angajați un specialist cu normă întreagă, va trebui să îl asigurați permanent cu un volum de muncă corespunzător. Iar dacă sarcini pentru un specialist IT nu sunt chiar atât de multe, atunci veți plăti, în esență, doar pentru prezența unui specialist IT la birou în timpul orelor de program.
Outsourcingul are și alte avantaje:
- Nu aveți nevoie de spații suplimentare pentru birouri, dar nici de echiparea locului de muncă. Prin aceasta înțelegem nu doar o masă, un scaun și un computer, ci și asigurarea cu software, care nu este ieftin. În cazul cooperării cu întreprinderi IT specializate, această problemă dispare.
- Obțineți rezultate fără a participa direct la realizarea acestora. Atunci când lucrează pe modelul externalizării, compania nu trebuie să gestioneze activitatea pentru obținerea rezultatelor. Este suficient să stabilească o sarcină antreprenorului și să aprobe caietul de sarcini.
- Beneficiați de expertiza unei echipe în locul competențelor unei singure persoane. Oricât de competent ar fi un angajat, acesta nu va înlocui o echipă, în care fiecare membru își are specializarea proprie.
- Fără contracte de muncă. Outsourcerul nu pleacă în concediu, nu se îmbolnăvește, el realizează, pur și simplu, sarcina care i-a fost atribuită. Mai mult decât atât, compania nu suportă costuri legate de contractele de muncă, iar departamentul de resurse umane este scutit de povara suplimentară a recrutării și pregătirii angajaților.
- Și, cel mai important, compania nu trebuie să caute angajați pe piața deficitară a specialiștilor IT. O astfel de necesitate dispare de la sine atunci când proiectele IT ale companiei sunt gestionate de un contractor extern.
3. Organizarea departamentelor IT externe. Outsourcingul unor angajați
Aceasta este o opțiune pentru firmele cărora nu li potrivesc primele două variante. Ele au nevoie de specialiști IT (de obicei o echipă întreagă) pentru a fi implicați constant în proiectele în derulare. Atunci când încearcă să găsească astfel de angajați, întreprinderile se confruntă cu problema deficitului de cadre. Prin urmare, apelează după ajutor la companiile IT, care oferă servicii de formare a echipelor externe.
În astfel de cazuri specialiștii sunt angajați, de drept, în companiile contractate, însă, de fapt, se ocupă de soluționarea sarcinilor beneficiarului și lucrează la proiectele acestuia.
Aceasta este o alternativă convenabilă și eficientă comparativ cu angajarea specialiștilor cu normă întreagă. Nivelul de implicare a specialistului în munca companiei este același cu cel al angajării efective, dar o astfel de soluție oferă și o serie de beneficii suplimentare:
- Angajare mai simplă. Companiile IT dispun deja de angajați cu specializări diferite. În plus, ele contactează cu multe persoane, dețin baze de date de contact, care permit identificarea și „mobilizarea” rapidă a specialistului necesar pentru lucrul asupra proiectului beneficiarului.
- Selecție efectuată de profesioniști. Acesta este un alt aspect important în continuarea paragrafului anterior. Ce șanse are un antreprenor din afara segmentului IT să distingă un programator calificat de unul necalificat? Ele sunt destul de mici în comparație cu situația în care o companie IT este angajată în selecția persoanelor pentru o echipă externă. Mai mult, sarcinile antreprenorului includ înlocuirea angajaților și introducerea de oameni noi în proiect.
- Scalabilitate ușoară, nivel ridicat de flexibilitate. Numărul și componența departamentului IT extern pot fi modificate destul de rapid, lucru neaplicabil în cazul angajării conform statelor de funcții. Concedierea unui angajat cu contract de muncă este la fel de dificilă ca încadrarea unuia nou.
Ca urmare, problema deficitului de personal IT este transferată către firma contractantă. Aceasta din urmă va trebui să caute și să recruteze specialiști pentru proiectul dumneavoastră. La cele trei avantaje enumerate mai sus puteți adăuga și principalele beneficii ale externalizării, deoarece interacțiunea cu angajații se realizează de la distanță. Nu există costuri pentru echiparea locurilor de muncă și costuri suplimentare conform contractului de muncă. Cooperarea, ca și în cazul externalizării, se realizează în baza unui contract de prestări servicii.
Având în vedere nivelul ridicat de globalizare a pieței, outstaffingul este cea mai convenabilă metodă de rezolvare a problemei deficitului de profesioniști calificați în IT. Pentru firma beneficiară, de regulă, nu este atât de important unde se află firma executantă și pe ce piață caută specialiști. Astfel, în ultimii ani este foarte populară cooperarea cu companii de pe piețele emergente. De exemplu, un client din Europa poate lucra cu un antreprenor din Moldova, care va găsi talente pe piața locală. Costul serviciului în acest caz, chiar și ținând cont de taxa suplimentară a companiei care furnizează serviciul, va fi cu 10-15% mai mic decât angajarea unui specialist pe piața europeană deficitară.
Este important să clarificăm încă un aspect: atunci când lucrați cu echipe externe, planificarea, organizarea și coordonarea muncii specialiștilor este realizată de beneficiar. Angajații încep să lucreze, de fapt, pentru compania clientului. Spre deosebire de externalizare, proiectul nu este executat la cheie. Firma client pur și simplu beneficiază de specialiști care, de drept, sunt angajați ai altei companii. Pentru planificarea și managementul corect al departamentului IT extern, conducerea de vârf a companiei trebuie să aibă nivelul de calificare corespunzător. De aceea multor companii li se potrivește mai bine externalizarea clasică a proiectelor IT.
După cum puteți vedea, companiile nu trebuie să angajeze specialiști IT pentru chaturi. Foarte des, aceasta va fi o acțiune inutilă și ineficientă. Puteți externaliza proiectul la cheie sau puteți crea o echipă externă care să vă rezolve sarcinile. În ambele cazuri problema deficitului de personal calificat pe piață este transferată către compania IT a contractantului, care va ști cu siguranță cum să îi facă față.
Dacă aveți îndoieli cu privire la soluția cea mai potrivită pentru afacerea dvs., puteți obține o consultație gratuită de la experții noștri. Pentru aceasta, este suficient să lăsați o solicitare pe site-ul nostru.