Întrebări frecvente
De ce site-ul meu nu este afișat corect în browserul XXX pe dispozitivul YYY?
Există un număr mare de sisteme operaționale (pentru desktop și mobil) și browsere. Dar și un număr și mai mare de combinații între ele. Fiecare sistem operațional și fiecare browser au, la rândul lor, câteva versiuni de lucru. De asemenea, calitatea și corectitudinea afișării vor depinde, în mod direct, de dispozitivul utilizat și de formatul ecranului.
Testarea tuturor opțiunilor posibile de afișare a site-ului este practic imposibilă. La predarea proiectului, noi testăm site-ul pe o listă aprobată a celor mai populare combinații și putem garanta corectitudinea funcționării site-ului ținând cont de aceste date inițiale. La solicitarea clientului, această listă poate fi extinsă.
De ce site-ul meu se încarcă mai lent decât la concurenți / decât mi-aș dori / decât la Microsoft?
Viteza de încărcare a paginii depinde, concomitent, de mai multe variabile.
În primul rând, de conținutul paginii. Cu cât mai mult content grafic, cu cât mai multe blocuri de text și scripturi complexe conține pagina, cu atât mai mult durează încărcarea acesteia.
În al doilea rând, de performanța serverului. Cu cât mai rapid procesează acesta solicitările primite, cu atât mai rapid se va încărca pagina pentru un anumit utilizator.
Și, de asemenea, de locația vizitatorului, de browser, de solicitarea curentă a serverului și de mulți alți factori. Pentru accelerarea anumitor pagini ale site-ului poate fi examinată posibilitatea utilizării tehnologiei Google AMP. Acestea sunt versiuni accelerate ale paginilor care sunt procesate de Google, reducând încărcarea serverului dvs. Este important să fie utilizată aceeași metodă de calculare a vitezei înainte și după optimizare.
Vreau ca site-ul meu să apară în topul căutărilor Google
Optimizarea căutărilor este o activitate complexă și complicată. Dacă site-ul dvs. va fi sau nu afișat în topul rezultatelor căutării pentru interogările corespunzătoare depinde de o multitudine de factori, începând de la calitatea contentului și nivelul concurenței pentru interogare și terminând cu viteza de încărcare și vechimea site-ului.
Dacă cineva vă garantează că veți ajunge în Top-3 pentru toate interogările-cheie, cel mai probabil aveți de-a face cu niște executanți fără scrupule. Desigur, utilizând tehnicile de „SEO negru”, poți ajunge rapid în partea de sus a rezultatelor căutărilor. Însă aceasta comportă riscul ca site-ul să fie blocat ulterior de filtrele sistemelor de căutare. Noi practicăm doar metodele de promovare recomandate de motoarele de căutare. Ele sunt eficiente și sigure, însă necesită un anumit nivel de efort și timp.
Nu există cheițe de aur pentru motoarele de căutare. Algoritmii de clasificare se schimbă permanent și sunt ținuți în secret, pentru a evita înșelătoriile. SEO este un subiect larg și complex, iar mai multe lucruri despre acesta puteți afla în secțiunea corespunzătoare a site-ului nostru.
Poate fi modificat designul site-ului meu vechi?
Reproiectarea unui site nu este doar opera unui designer, aici sunt implicați și machetatorii, și programatorii. În cazul modificării cardinale a designului și structurii site-ului, va fi nevoie și de adaptarea totală sau parțială a părții de program, pentru ca noul design să îndeplinească aceleași funcții.
Astfel, dacă sarcina constă doar în actualizarea aspectului exterior al resursei cu un buget minim, fără implicarea programatorilor, atunci modificările vor fi nesemnificative.
Nu orice machetare permite actualizarea designului. Înainte de a începe reproiectarea site-ului vechi, trebuie evaluată corectitudinea machetării și actualitatea codului utilizat.
De ce pe site-ul meu a apărut un virus? Cum să îmi securizez site-ul pe viitor?
Pentru a evita și a preveni acțiunile obișnuite ale hackerilor (atacuri SPAM, atacuri DDoS, phishing, plasarea de coduri rău intenționate, furturile de date etc.), există soluții tehnice standard. Însă hackerii cu experiență știu cum să ocolească aceste măsuri de securitate.
Prin urmare, dacă pe site-ul sau pe serverul dvs. sunt stocate informații confidențiale valoroase, trebuie să contactați imediat un specialist în securitatea informațională, care va elabora un set individual de măsuri de securitate pentru site și va întocmi caietul de sarcini pentru dezvoltatori.
Noi evaluăm nivelul de securitate al site-urilor folosind metodologia recunoscută de căutare a vulnerabilităților OWASP Top-10. La cererea clienților, putem efectua analiza site-ului pentru depistarea vulnerabilităților și putem face modificările necesare pentru eliminarea problemelor.
Este mai bună o versiune mobilă a site-ului sau o aplicație?
Aplicațiile clasice pot interacționa cu funcțiile de bază ale telefonului (contacte, geolocalizare, notificări push etc.). Mai mult decât atât, aplicațiile sunt amplasate în repozitoarele sistemului de operare (AppStore, Play Market), de unde obțin un public suplimentar.
Versiunile mobile, la rândul lor, sunt indexate de motoarele de căutare și nu necesită descărcare. Însă în prezent nu este nevoie să alegeți. Tehnologia PWA (Progressive Web Apps) combină avantajele ambelor abordări. Aceasta este o versiune mobilă care ajunge în indexurile motoarelor de căutare, dar dispune concomitent de funcționalitatea aplicațiilor clasice. Aflați mai multe despre aplicațiile PWA.
Cum să aleg un domeniu / găzduire pentru proiectul meu?
Domeniul ar trebuie să fie scurt, ușor de reținut și simplu de pronunțat. Din punctul de vedere al promovării ulterioare a resursei, este mai eficient să alegeți zona de domeniu a țării în care site-ul va fi promovat. Dacă proiectul este unul internațional, puteți alege domenii universale (.com, .org, .info etc.) sau să creați câteva site-uri localizate pentru anumite țări (cu date de contact și domenii diferite).
Și găzduirea trebuie selectată mai aproape de publicul-țintă. Aceasta va spori viteza de răspuns a serverului, corespunzător și viteza de încărcare a site-ului. Trebuie să alegeți doar hosting de încredere. O atenție deosebită trebuie acordată indicatorilor Uptime (timpul de disponibilitate) și vitezei de răspuns a serverului.
Proiectul poate fi dezvoltat de 2,3,n ori mai repede?
Activitatea asupra unui proiect presupune o succesiune clară de acțiuni. Dezvoltarea site-urilor și aplicațiilor este realizată pe etape de diferiți specialiști. Fiecare etapă de elaborare se bazează pe rezultatele etapei precedente. Este incorect și nu întotdeauna posibil să le executați în paralel.
Este posibil să urgentați lucrările asupra proiectului doar prin atragerea mai multor specialiști și prin împărțirea lucrărilor în blocuri. Însă în cazul acestei abordări bugetul va crește proporțional.
De ce costă atât de mult? Cum vă evaluați munca?
Evaluarea costului lucrărilor asupra proiectului se efectuează în corespundere cu timpul necesar specialiștilor (și costului muncii pe ore a fiecărui specialist) pentru realizarea acestuia. Un proiect poate fi evaluat în așa mod doar după întocmirea listei exacte a sarcinilor. În acest caz clientul vede suma finală pentru realizarea întregii liste de lucrări. Însă dacă clientul are solicitări suplimentare, bugetul crește corespunzător.
Există și altă posibilitate – stabilirea lunară (sau orară) a sarcinilor și plata lucrului unei echipe. Aceasta este o metodă mai flexibilă de lucru, care permite operarea constantă de modificări în planul de acțiuni. Însă în acest caz clientul nu știe de la bun început termenele de realizare și costul final al proiectului. Plata pentru perioada de lucru a echipei este un model comod de activitate asupra proiectelor de anvergură, când este imposibilă întocmirea unei liste exacte a sarcinilor.
De ce site-ul meu nu funcționează?
Site-ul poate să nu funcționeze din trei motive:
- Încetarea asistenței de găzduire sau a drepturilor asupra domeniului. Aceasta poate apărea în caz de neplată a sumei arendei sau în caz de depășire a limitei admise de resurse (memorie, număr de fișiere, procent de încărcare a serverului etc.).
- Încetarea intenționată (lucrări tehnice) sau neintenționată a serviciilor de găzduire.
- Posibile erori din partea site-ului
Anume în această ordine și se verifică motivele posibile.
Cum să îmi promovez site-ul?
Există zeci de metode de promovare a site-ului, dar principalele dintre ele sunt următoarele:
- Publicitatea contextuală în rezultatele căutării. Avantajul acestei metode este că pe site vor intra utilizatorii interesați de rezultatele căutării organice.
- Promovarea SEO a site-ului. Oferă rezultate pe termen lung și un flux constant de utilizatori din rezultatele căutării, chiar și după încetarea promovării SEO.
- Promovarea în rețelele sociale. Social media este o sursă excelentă de trafic și un mijloc de a construi un dialog cu publicul-țintă. Iar publicitatea targetată în rețelele sociale vă permite să selectați doar publicul-țintă pentru promovare.
- Publicitatea de tip banner. Un instrument excelent pentru îmbunătățirea gradului de recunoaștere a mărcii.
Promovarea site-ului web ar trebui să se bazeze pe o campanie de marketing bine gândită și echilibrată și pe poziționarea pe piață a mărcii. De asemenea, selectarea metodelor de promovare ar trebui să se construiască pe analiza publicului-țintă și a activităților concurenților. Aflați mai multe despre metodele de promovare a site-urilor.
De ce la acțiunea X nu are loc Y? Oare acest lucru nu este logic?
La baza site-ului stă documentația de proiect. La etapa coordonării acesteia noi încercăm să cuprindem maximal toate aspectele viitorului proiect. Aprobând proiectul, este foarte important să ne asigurăm că în documentația de proiect este descris exact ceea ce așteptați să vedeți. Dacă aveți întrebări, este mai bine să le adresați și să le discutați de la bun început, dar să nu sperați că dezvoltatorul va considera logic ceea ce credeți dvs. că este logic.
Desigur, este imposibil să prevezi toate detaliile minuscule la etapa documentației de proiect, și imediat după predarea lucrării pot apărea dorințe și îmbunătățiri suplimentare, însă problema aprobării proiectului și caietului de sarcini trebuie abordată cu toată seriozitatea.
Cum să restabiliți funcționarea site-ului și datele după erorile tehnice sau neplata găzduirii?
Noi recomandăm tuturor clienților noștri să seteze o copiere de rezervă zilnică a site-ului. Este bine să setați copii de rezervă pentru câteva zile și să le păstrați într-un loc de stocare sigur.
Serviciile de hosting, în caz de neplată, păstrează copii de rezervă doar pentru 30 de zile. Dacă în acest termen nu veți reuși să achitați serviciile, copiile de rezervă vor fi pierdute definitiv. Și noi păstrăm fișiere de recuperare, însă pentru momentul predării proiectului către client. Toate modificările care au fost operate mai târziu vor fi pierdute, dacă nu veți păstra în mod sistematic versiunile curente.
De ce în poștă nu vin cererile de pe site? De ce mesajele ajung în mapa de spam?
Cererile din formularul de feedback pot să nu ajungă din mai multe cauze. Cel mai adesea, mesajele sunt blocate de filtrele spam ale serverului de poștă electronică. Pot exista o mulțime de motive: datele necesare nu sunt înregistrate pe server, scrisoarea poate avea conținut suspect etc.
Soluționarea problemei trebuie începută cu analiza serverului de poștă electronică și a posibilelor erori ale acestuia. Dacă serverul nu prezintă erori, acestea trebuie căutate în codul mesajului expediat.
De ce, cu timpul, site-ul meu a început să funcționeze mai lent?
Există două cauze principale ale reducerii vitezei de funcționare a site-ului:
- Content neoptimizat. Dacă, cu timpul, pe site apare content nou cu un volum mare de elemente grafice. Pentru restabilirea vitezei site-ului va fi nevoie de optimizarea formatului, mărimii și „greutății” elementelor grafice.
- Creșterea solicitării serverului. Dacă site-ul nu este optimizat conform numărului crescut de vizitatori, creșterea traficului va influența semnificativ asupra vitezei funcționării acestuia. În acest caz pot exista câteva soluții concomitent: schimbarea serverului pe unul mai puternic, modificarea structurii de păstrare a datelor, optimizarea sistemului de accesare de către site a bazei de date, optimizarea anumitor interogări etc.
Mai mult decât atât, soluția la problemă ar trebui căutată mai întâi în funcționarea serverului și abia apoi prin implicarea dezvoltatorilor web.